Nie potrafię wskazać prostszej i tańszej formy reklamy jak aktywność w Internecie. Jeżeli prowadzisz gabinet i chcesz szybko poinformować przyszłych klientów o swojej obecności, masz do wyboru poza kontaktem bezpośrednim w zasadzie tylko sieć. Druk ulotek, wizytówek, nawiązywanie współpracy z innymi placówkami lub wydarzenia promocyjne wymagają zwykle nieco więcej czasu lub wiążą się z dodatkowymi kosztami.
Czy istnieją zatem narzędzia, które są 1) darmowe 2) proste w użyciu 3) niewymagające dużego nakładu czasu? W tekście Czy potrzebujesz strony www gabinetu pokazałem, że Waszą intencją powinno być sukcesywne zwiększanie objętości informacji znajdujących się w Internecie na temat Waszej firmy. Podstawowe informacje o lokalizacji, dane kontaktowe i opis oferty stanowią absolutne minimum. Regularne, ale niekoniecznie częste, publikowanie kolejnych informacji jest tanią, prostą i niewymagającą strategią, która nie musi wywołać efektu Wow, ale będzie działała jak procent składany – z każdym kolejnym tygodniem jej siła będzie wzrastała. Warto pomyśleć o tym jak najszybciej, żeby w przyszłości tylko zyskiwać na wiarygodności w oczach klientów i oczywiście wyszukiwarek.
Profil Firmy w Google
Zapewniam Was, że jeżeli miałbym obecnie wybrać tylko jedno narzędzie reklamy, niezależnie od posiadanego budżetu, wybrałbym właśnie darmową wizytówkę, która kiedyś nazywała się Google Moja Firma a teraz Profil Firmy w Google. To właśnie wyszukiwarka tej korporacji obsługuje około 95% zapytań polskich użytkowników (https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/2022) a jej integracja z Mapami Google powoduje, że łączy treści tekstowe z fizycznymi lokalizacjami.
Spróbujcie wyszukać hasło “logopeda” albo “psycholog”, a Google podsunie Wam zestaw najważniejszych informacji. Otrzymacie np. odpowiedź kim jest psycholog, czym są porady psychologiczne i oczywiście sugestie miejsc, gdzie warto skorzystać z pomocy specjalisty. Wyszukiwarka zapewne odgadła, że właśnie ta ostatnia kwestia zapewne najbardziej Was interesuje i z dużym prawdopodobieństwem ten segment zajmuje największą część strony z wynikami wyszukiwania (razem z reklamami).
Dane firm, które się wyświetliły pochodzą z informacji, jakie Google sam zdobył oraz od właścicieli, którzy samodzielnie je tam umieścili – zupełnie za darmo! Wyszukiwarka dobiera w znany sobie sposób kolejność wyników, ale mamy na niego częściowy wpływ realizując jej wytyczne. Karani są ci, którzy na przykład zapomnieli o samodzielnym przygotowaniu profilu lub podali nieprawdziwe informacje. Nagroda przypada zaś tym, którzy przekazali maksimum treściwych informacji, na bieżąco aktualizują profil i dbają o klientów, którzy potem odwdzięczają się dobrymi opiniami.
Dlaczego Google właśnie w taki sposób prezentuje nam te dane? Trudno się nie zgodzić, że dostajemy pigułkę najważniejszych informacji:
- nazwa firmy,
- ocena,
- możliwość szybkiego kontaktu przez telefon,
- godziny otwarcia,
- link do strony www,
- sprawdzenie trasy dojazdu.
Jak założyć Profil Firmy
Proces tworzenia wizytówki zaczynamy na stronie https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ (będzie potrzebne nam konto Google, np. konto pocztowe Gmail). Jest kilka zasad, którymi trzeba się kierować przekazując informacje:
- Tylko prawda
Google i użytkownicy Internetu mogą zwrócić uwagę, że nie zgadzają się np. faktyczne godziny otwarcia z tymi podanymi na wizytówce, podobnie trzeba zwrócić uwagę na wybór kategorii czy opis firmy. - Komplet informacji
Wypełnijcie wszystkie pola i odpowiedzcie na wszystkie pytania. Dla Google to będzie sygnał, że firma jest stabilna i warto taką wizytówkę wyświetlić – dotyczy to także zdjęć! - Bądźcie precyzyjni
Trzeba pamiętać, że Google będzie starało się zaproponować potencjalnym klientom najlepszy wybór wyświetlając wizytówki firm. Umieśćcie zatem w opisie słowa, które precyzyjnie oddadzą czym się zajmujecie, jakie usługi oferujecie czy gdzie dojeżdżacie.
Po wyświetleniu strony klikamy “Zarządzaj” i widzimy pole do wpisania nazwy naszej firmy:
Szczególną uwagę trzeba zwrócić zwłaszcza na pytania o:
- Nazwę firmy: musi odpowiadać nazwie marki, którą posługujecie się w innych miejscach. Nie musi zatem odpowiadać tej z CEiDG, ale być wierna tej, którą posługujecie się na ulotkach, w mediach, w ogłoszeniach. To bardzo ważne!
- Rodzaj działalności: usługi.
- Główną kategorię działalności: Psycholog, logopeda lub inne.
- Obszary realizowania usług: to pole wypełniają tylko firmy świadczące usługi z dojazdem.
- Adres pocztowy do weryfikacji: podajcie adres miejsca gdzie faktycznie realizujecie usługi.
- Opis firmy: koniecznie z użyciem słów kluczowych, np. gabinet, psycholog, terapia psychologiczna, itd.
- Zdjęcia: dodajcie dużo zdjęć – członków zespołu, wnętrza, elewacji budynku oraz zdjęcia z zajęć
Kilka pytań na koniec i Google przystąpi do weryfikacji, żeby sprawdzić czy zarejestrowana firma faktycznie istnieje w podanym miejscu. Google może wysłać sms, zadzwonić lub wysłać kartkę pocztową ze specjalnym kodem- jest to zależne od branży i bieżącej polityki. Na swoją kartkę czekałem około 30 dni, ale było warto! Obecnie ta procedura powinna być jednak szybsza, gdyż została w wielu przypadkach uproszczona – wcześniej kartka była w praktyce jedyną możliwością.
Po zakończonym procesie, jeszcze nawet bez zrealizowanej weryfikacji, możecie zobaczyć wstępne efekty oraz przystąpić do wprowadzania bardziej szczegółowych informacji. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce hasło “moja firma”:
Od tego momentu jesteście już posiadaczami Profilu Firmy, którym można samodzielnie zarządzać, czyli decydować jakie informacje będą się tam pojawiały. Wizytówka to także dodatkowe funkcje:
- katalog usług i towarów wraz z opisami i linkami,
- moduł rezerwacji (!),
- skrzynka na wiadomości od klientów,
- newsy dotyczące bieżących wydarzeń w firmie,
- opinie od klientów, które można komentować,
- statystyki dotyczące np. obszarów, z których klienci sprawdzają dojazd do Waszej firmy, liczby połączeń telefonicznych wykonanych po kliknięciu na numer telefonu, itd.
Czy warto reklamować w ten sposób gabinet?
Profil Firmy jest dzisiaj standardem, który można uznać za obowiązkowy. Dotyczy to zwłaszcza rozpoczynających działalność, którzy szukają tanich i prostych rozwiązań. Nie musicie mieć jeszcze zarejestrowanej firmy w CEiDG, żeby zacząć się przygotowywać do startu. Można to zrobić w dowolnym momencie pod warunkiem posiadania fizycznego dostępu do adresu, pod którym będziecie prowadzić działalność.
Co zyskuję dzięki darmowej wizytówce?
- obecność w podstawowych wynikach wyszukiwania oraz na Mapach,
- publikację danych kontaktowych i lokalizacji,
- możliwość zaprezentowania oferty z opisami usług i cenami,
- pokazanie atmosfery przy pomocy zdjęć,
Jakie są zalety?
- Darmowa,
- prosta w stworzeniu i prowadzeniu,
- bardzo popularna wśród klientów,
- wizytówki mają opinię wiarygodnych,
- dużo poradników w Internecie,
- wielofunkcyjna.
Czy Profil Firmy ma jakieś słabe strony?
Profil Firmy oczywiście ma pewne wady, które są zagrożeniami czyli sytuacjami, które mogą się zdarzyć, ale nie muszą. Jest to związane głównie z wizerunkiem, jaki poddajemy publicznej ocenie. Musimy podnieść sobie poprzeczkę w pracy z naszymi klientami i liczyć się z tym, że w końcu jakaś trudna sytuacja może zaowocować negatywną recenzją. To może wynikać z zaniedbania samej wizytówki, gdy np. podamy nieprawdziwe godziny otwarcia i rozczarowany klient w złości wystawi nam jedną gwiazdkę. To może być również efekt zwykłego nieporozumienia, splotu nieszczęśliwych okoliczności albo nawet praktyk nieuczciwej konkurencji. Zakładając wizytówkę trzeba więc pamiętać o dodatkowej odpowiedzialności, która na nas spada.
Uwaga na oszustwa!
Czy zdarzyło się Wam dotychczas usłyszeć w słuchawce telefonu ostrzeżenie, że Wasza wizytówka (nawet jeżeli jej nie zakładaliście) się nie wyświetla poprawnie i może zniknąć? Niejednokrotnie proponowano mi usługi w zakresie stworzenia czy konfiguracji wizytówki przez firmy przedstawiające się jako partnerzy Google. To nic innego jak nieuczciwa próba sprzedaży bazująca na wywoływaniu strachu. Nie ma żadnego oficjalnego kanału kontaktowania się z firmami, który by bazował na telefonach z takimi ofertami. Owszem, są specjaliście i nawet kursy poświęcone pracy z Profilem Firmy i warto z niektórych ofert skorzystać, ale raczej nie pod przymusem.
Zakładajcie Profile, jeżeli jeszcze ich nie macie lub zwróćcie uwagę jak się mają już te działające. W kolejnej części pokażę jak rozwinąć swoją wizytówkę, żeby pięła się w wynikach wyszukiwania i była atrakcyjna dla klientów. Jakie informacje powinny się na niej znaleźć i co zrobić, żeby jeszcze lepiej promować swój gabinet.
Ilustracja w nagłówku pochodzi ze strony Freepik