fbpx
poniedziałek, 23 grudnia, 2024

Darmowa reklama gabinetu – Zakładamy Profil Firmy w Google

Share

Nie potrafię wskazać prostszej i tańszej formy reklamy jak aktywność w Internecie. Jeżeli prowadzisz gabinet i chcesz szybko poinformować przyszłych klientów o swojej obecności, masz do wyboru poza kontaktem bezpośrednim w zasadzie tylko sieć. Druk ulotek, wizytówek, nawiązywanie współpracy z innymi placówkami lub wydarzenia promocyjne wymagają zwykle nieco więcej czasu lub wiążą się z dodatkowymi kosztami. 

Czy istnieją zatem narzędzia, które są 1) darmowe 2) proste w użyciu 3) niewymagające dużego nakładu czasu? W tekście Czy potrzebujesz strony www gabinetu pokazałem, że Waszą intencją powinno być sukcesywne zwiększanie objętości informacji znajdujących się w Internecie na temat Waszej firmy. Podstawowe informacje o lokalizacji, dane kontaktowe i opis oferty stanowią absolutne minimum. Regularne, ale niekoniecznie częste, publikowanie kolejnych informacji jest tanią, prostą i niewymagającą strategią, która nie musi wywołać efektu Wow, ale będzie działała jak procent składany – z każdym kolejnym tygodniem jej siła będzie wzrastała. Warto pomyśleć o tym jak najszybciej, żeby w przyszłości tylko zyskiwać na wiarygodności w oczach klientów i oczywiście wyszukiwarek.

Profil Firmy w Google

Zapewniam Was, że jeżeli miałbym obecnie wybrać tylko jedno narzędzie reklamy, niezależnie od posiadanego budżetu, wybrałbym właśnie darmową wizytówkę, która kiedyś nazywała się Google Moja Firma a teraz Profil Firmy w Google. To właśnie wyszukiwarka tej korporacji obsługuje około 95% zapytań polskich użytkowników (https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/2022) a jej integracja z Mapami Google powoduje, że łączy treści tekstowe z fizycznymi lokalizacjami. 

Spróbujcie wyszukać hasło “logopeda” albo “psycholog”, a Google podsunie Wam zestaw najważniejszych informacji. Otrzymacie np. odpowiedź kim jest psycholog, czym są porady psychologiczne i oczywiście sugestie miejsc, gdzie warto skorzystać z pomocy specjalisty. Wyszukiwarka zapewne odgadła, że właśnie ta ostatnia kwestia zapewne najbardziej Was interesuje i z dużym prawdopodobieństwem ten segment zajmuje największą część strony z wynikami wyszukiwania (razem z reklamami). 

Wyniki wyszukiwania na hasło logopeda
Wyniki wyszukiwania na hasło logopeda

Dane firm, które się wyświetliły pochodzą z informacji, jakie Google sam zdobył oraz od właścicieli, którzy samodzielnie je tam umieścili – zupełnie za darmo! Wyszukiwarka dobiera w znany sobie sposób kolejność wyników, ale mamy na niego częściowy wpływ realizując jej wytyczne. Karani są ci, którzy na przykład zapomnieli o samodzielnym przygotowaniu profilu lub podali nieprawdziwe informacje. Nagroda przypada zaś tym, którzy przekazali maksimum treściwych informacji, na bieżąco aktualizują profil i dbają o klientów, którzy potem odwdzięczają się dobrymi opiniami.

Dlaczego Google właśnie w taki sposób prezentuje nam te dane? Trudno się nie zgodzić, że dostajemy pigułkę najważniejszych informacji:

  • nazwa firmy,
  • ocena,
  • możliwość szybkiego kontaktu przez telefon,
  • godziny otwarcia,
  • link do strony www,
  • sprawdzenie trasy dojazdu.

Jak założyć Profil Firmy

Proces tworzenia wizytówki zaczynamy na stronie https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ (będzie potrzebne nam konto Google, np. konto pocztowe Gmail). Jest kilka zasad, którymi trzeba się kierować przekazując informacje:

  • Tylko prawda
    Google i użytkownicy Internetu mogą zwrócić uwagę, że nie zgadzają się np. faktyczne godziny otwarcia z tymi podanymi na wizytówce, podobnie trzeba zwrócić uwagę na wybór kategorii czy opis firmy.
  • Komplet informacji
    Wypełnijcie wszystkie pola i odpowiedzcie na wszystkie pytania. Dla Google to będzie sygnał, że firma jest stabilna i warto taką wizytówkę wyświetlić – dotyczy to także zdjęć!
  • Bądźcie precyzyjni
    Trzeba pamiętać, że Google będzie starało się zaproponować potencjalnym klientom najlepszy wybór wyświetlając wizytówki firm. Umieśćcie zatem w opisie słowa, które precyzyjnie oddadzą czym się zajmujecie, jakie usługi oferujecie czy gdzie dojeżdżacie.

Po wyświetleniu strony klikamy “Zarządzaj” i widzimy pole do wpisania nazwy naszej firmy:

Nazwa gabinetu jako nazwa profilu firmy

Szczególną uwagę trzeba zwrócić zwłaszcza na pytania o:

  • Nazwę firmy: musi odpowiadać nazwie marki, którą posługujecie się w innych miejscach. Nie musi zatem odpowiadać tej z CEiDG, ale być wierna tej, którą posługujecie się na ulotkach, w mediach, w ogłoszeniach. To bardzo ważne!
  • Rodzaj działalności: usługi.
  • Główną kategorię działalności: Psycholog, logopeda lub inne.
  • Obszary realizowania usług: to pole wypełniają tylko firmy świadczące usługi z dojazdem.
  • Adres pocztowy do weryfikacji: podajcie adres miejsca gdzie faktycznie realizujecie usługi.
  • Opis firmy: koniecznie z użyciem słów kluczowych, np. gabinet, psycholog, terapia psychologiczna, itd.
  • Zdjęcia: dodajcie dużo zdjęć – członków zespołu, wnętrza, elewacji budynku oraz zdjęcia z zajęć

Kilka pytań na koniec i Google przystąpi do weryfikacji, żeby sprawdzić czy zarejestrowana firma faktycznie istnieje w podanym miejscu. Google może wysłać sms, zadzwonić lub wysłać kartkę pocztową ze specjalnym kodem- jest to zależne od branży i bieżącej polityki. Na swoją kartkę czekałem około 30 dni, ale było warto! Obecnie ta procedura powinna być jednak szybsza, gdyż została w wielu przypadkach uproszczona – wcześniej kartka była w praktyce jedyną możliwością. 

Po zakończonym procesie, jeszcze nawet bez zrealizowanej weryfikacji, możecie zobaczyć wstępne efekty oraz przystąpić do wprowadzania bardziej szczegółowych informacji. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce hasło “moja firma”:

Zarządzanie profilem firmy w Google

Od tego momentu jesteście już posiadaczami Profilu Firmy, którym można samodzielnie zarządzać, czyli decydować jakie informacje będą się tam pojawiały. Wizytówka to także dodatkowe funkcje:

  • katalog usług i towarów wraz z opisami i linkami,
  • moduł rezerwacji (!),
  • skrzynka na wiadomości od klientów,
  • newsy dotyczące bieżących wydarzeń w firmie,
  • opinie od klientów, które można komentować,
  • statystyki dotyczące np. obszarów, z których klienci sprawdzają dojazd do Waszej firmy, liczby połączeń telefonicznych wykonanych po kliknięciu na numer telefonu, itd.

Czy warto reklamować w ten sposób gabinet?

Profil Firmy jest dzisiaj standardem, który można uznać za obowiązkowy. Dotyczy to zwłaszcza rozpoczynających działalność, którzy szukają tanich i prostych rozwiązań. Nie musicie mieć jeszcze zarejestrowanej firmy w CEiDG, żeby zacząć się przygotowywać do startu. Można to zrobić w dowolnym momencie pod warunkiem posiadania fizycznego dostępu do adresu, pod którym będziecie prowadzić działalność.  

Co zyskuję dzięki darmowej wizytówce?

  • obecność w podstawowych wynikach wyszukiwania oraz na Mapach,
  • publikację danych kontaktowych i lokalizacji,
  • możliwość zaprezentowania oferty z opisami usług i cenami,
  • pokazanie atmosfery przy pomocy zdjęć,

Jakie są zalety?

  • Darmowa,
  • prosta w stworzeniu i prowadzeniu,
  • bardzo popularna wśród klientów,
  • wizytówki mają opinię wiarygodnych,
  • dużo poradników w Internecie,
  • wielofunkcyjna.

Czy Profil Firmy ma jakieś słabe strony?

Profil Firmy oczywiście ma pewne wady, które są zagrożeniami czyli sytuacjami, które mogą się zdarzyć, ale nie muszą. Jest to związane głównie z wizerunkiem, jaki poddajemy publicznej ocenie. Musimy podnieść sobie poprzeczkę w pracy z naszymi klientami i liczyć się z tym, że w końcu jakaś trudna sytuacja może zaowocować negatywną recenzją. To może wynikać z zaniedbania samej wizytówki, gdy np. podamy nieprawdziwe godziny otwarcia i rozczarowany klient w złości wystawi nam jedną gwiazdkę. To może być również efekt zwykłego nieporozumienia, splotu nieszczęśliwych okoliczności albo nawet praktyk nieuczciwej konkurencji. Zakładając wizytówkę trzeba więc pamiętać o dodatkowej odpowiedzialności, która na nas spada. 

Uwaga na oszustwa!

Czy zdarzyło się Wam dotychczas usłyszeć w słuchawce telefonu ostrzeżenie, że Wasza wizytówka (nawet jeżeli jej nie zakładaliście) się nie wyświetla poprawnie i może zniknąć? Niejednokrotnie proponowano mi usługi w zakresie stworzenia czy konfiguracji wizytówki przez firmy przedstawiające się jako partnerzy Google. To nic innego jak nieuczciwa próba sprzedaży bazująca na wywoływaniu strachu. Nie ma żadnego oficjalnego kanału kontaktowania się z firmami, który by bazował na telefonach z takimi ofertami. Owszem, są specjaliście i nawet kursy poświęcone pracy z Profilem Firmy i warto z niektórych ofert skorzystać, ale raczej nie pod przymusem.

Zakładajcie Profile, jeżeli jeszcze ich nie macie lub zwróćcie uwagę jak się mają już te działające. W kolejnej części pokażę jak rozwinąć swoją wizytówkę, żeby pięła się w wynikach wyszukiwania i była atrakcyjna dla klientów. Jakie informacje powinny się na niej znaleźć i co zrobić, żeby jeszcze lepiej promować swój gabinet.


Ilustracja w nagłówku pochodzi ze strony Freepik

Read more

Local News