W tym wpisie zajmiemy się detalami, które pozwolą nam jeszcze lepiej wyróżnić się na tle innych miejsc o podobnej specjalizacji. Musicie koniecznie założyć wcześniej Profil Firmy, żeby przejść do tego kroku. Jeżeli nie macie – nic straconego, opisałem to w prosty sposób w artykule Darmowa reklama gabinetu – Zakładamy Profil Firmy w Google. Sama wizytówka będzie nabierała wartości z czasem i to będzie jej największy atut – wiarygodność wynikająca z daty założenia. Google szczególnie premiuje miejsca, które mają długą historię. O ten aspekt zadbacie zawsze lepiej dziś, niż jutro!
Tym razem chcielibyśmy się skupić na dopracowaniu wizytówki w taki sposób, aby zyskiwała w rankingu, gdy ktoś spyta o gabinet lub usługi psychologiczne, logopedyczne lub inne.
W Internecie chodzi o detale
Pamiętajcie, Google ocenia kilka czynników przy wyświetlaniu wizytówek na zapytania użytkowników. Warto sięgnąć do źródła, żeby dowiedzieć się na co szczególnie będziemy zwracać uwagę (https://support.google.com/business/answer/7091?hl=pl)
- Podawanie pełnych danych
Po pierwsze, chodzi o adekwatność w stosunku do zapytania. Jeżeli ktoś szuka logopedy, Google sprawdzi czy takie słowo znajduje się w nazwie firmy, pasuje do kategorii, którą wybraliśmy lub opisu firmy. Dane adresowe pozwolą z kolei skontaktować się z nami potencjalnym klientom. - Zweryfikuj swoje lokalizacje
Upewnijcie się, że dobrze wskazaliście lokalizację- w końcu Google chce pokazać te firmy, które są w pobliżu pytającego. - Aktualne godziny pracy
Na bieżąco aktualizowane godziny pracy i dodawane informacje o dniach zamkniętych to punkty do wiarygodności. Poza tym, jest szansa, że Google zaproponuje klientowi placówkę, która będzie w danym momencie otwarta zamiast tej, która oznaczona jest jako zamknięta. - Zarządzanie opiniami i udzielanie odpowiedzi
Nawet najlepiej przygotowany profil bez opinii nie wygląda wiarygodnie. Zwróćcie uwagę, że Google proponuje czasami nam firmy znajdujące się w znacznej odległości m.in. dzięki dobrym opiniom, które otrzymują. - Dodawanie zdjęć
Zdjęcia pokazujące budynek i wejście ułatwiają klientom orientację. Zdjęcia zespołu i dokumentacja pracy świadczy o tym, że jesteśmy gotowi pokazać światu nasz dorobek. - Dodawanie produktów dostępnych w sklepie
Google pozwala na dodawanie także oferty z usługami. Jest zatem możliwość opisania naszej działalności w szczegółowy sposób, który zapewni nam adekwatność wobec zapytań użytkowników.
Adekwatność
W przygotowywaniu treści do wizytówki adekwatność powinna być jedną z najważniejszych zasad. Chodzi o to, że wszystkie teksty – od nazwy, przez opis firmy, opisy usług po newsy, które będzie dodawać, powinny zawierać jak najwięcej słów kluczowych związanych z przedmiotem działalności (reklamy). Warto pisać o gabinecie (logopedycznym, psychologicznym, terapeutycznym), terapii (logopedycznej, psychologicznej, integracji sensorycznej, pedagogicznej, itp.), diagnozie, konsultacji, wadach wymowy… wszystko oczywiście co jest zawarte w rzeczywistej ofercie.
Usługi, newsy, opinie
Google pokocha Was za dodawanie nowych treści, dlatego trzeba skorzystać z tej okazji i wycisnąć z niej maksymalną korzyść. Zacznijmy od wpisania w wyszukiwarce “moja firma”, aby uzyskać dostęp do panelu kontrolnego Profilu .
Usługi
Wybieramy oczywiście “Edytuj usługi” i zaczynamy przygotowywać naszą ofertę. Jeżeli przy rejestracji profilu podano więcej niż jedną kategorię, będziemy mieli możliwość dodawania usług różnego typu. Jeżeli została ustawiona tylko kategoria główna, będziemy ograniczeni do jednego typu albo skorzystamy z przycisku “Dodaj nową kategorię działalności”.
Klikamy “Dodaj więcej usług” i wprowadzamy pierwszą nazwę. Po akceptacji widok powróci ponownie do listy, ale będziemy mogli już kliknąć na pierwszą zdefiniowaną usługę, żeby dokończyć jej konfigurację.
Mamy nie tylko możliwość wprowadzenia opisu, ale także wskazania cen. W zależności od naszych preferencji, możemy nie wprowadzać wszystkich informacji. Z jednej strony cena podniesie wiarygodność firmy, z drugiej strony będziemy musieli pamiętać o kontrolowaniu i wprowadzaniu na bieżąco zmian, gdyby takie pojawiły się w cenniku. Warto w pełni wykorzystać opis, dbając, żeby na początku znalazły się najważniejsze informacje. Nie trzeba dodawać, że istotną rolę odegrają tu słowa kluczowe związane z naszą branżą.
Po każdym dodaniu czy edycji usługi Google poinformuje Was o weryfikacji, jaka jest konieczna przed publikacją zmian. Tego wymaga regulamin. Warto zatem sprawdzić po jakimś czasie czy usługi pojawiły się na Waszym profilu i czy Google samodzielnie nie zmieniło np. ich kategorii, co się czasami zdarza.
Newsy
Aktualizacje – bo tak się obecnie nazywa ta funkcja – to nic innego jak krótkie wiadomości opatrzone zdjęciem. Mimo, że mogą się wydawać mało przydatne, stanowią bardzo proste narzędzie do ulepszania profilu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby umieszczać tam posty publikowane jednocześnie w innych mediach społecznościowych. Uzyskamy dzięki temu trzy rzeczy: po pierwsze, dodamy profilowi atrakcyjności; pod drugie, zaspokoimy potrzebę adekwatności dodając treści ze słowami kluczowymi; po trzecie, dodamy firmie wiarygodności – cały czas aktywnie działa i publikuje.
Prostą i skuteczną metodą na publikowanie jest właśnie powielanie treści np. z postów z Facebooka. Nie kosztuje to wiele, a przynosi dodatkową korzyść.
Opinie
Zbieranie pozytywnych opinii od klientów powinno być procesem ciągłym i zaplanowanym. Nie wszystkie oceny są jednak dla Google tak samo ważne. Na naszą pozycję w rankingu wpływać będzie nie tylko ich średnia wyrażona w gwiazdkach, ale także ich jakość. Wyszukiwarka szczególnie ceni recenzje wystawiane przez tzw. lokalnych przewodników, czyli użytkowników, którzy robią to regularnie i uzyskali specjalne odznaczenie. Wartość podnosi także objętość opinii, jej treść (słowa kluczowe!) oraz dodane zdjęcia. Jeżeli prosicie swoich klientów o wystawianie oceny, wspomnijcie im, żeby nie bali się opisać co jest lub było dla nich najważniejsze we współpracy.
W panelu konfiguracyjnym Profilu (po wpisaniu “moja firma” w wyszukiwarce), warto kliknąć w przycisk “Poproś o opinie”. Uzyskamy dzięki temu krótki link, który będzie prowadził bezpośrednio do wystawiania recenzji!
Odpowiedzi na opinie
Dla Google ważne jest także czy odpowiadacie na wystawione oceny. Firma, która aktywnie bierze udział w dyskusji z klientami jest lepiej postrzegana! Nie zapomnijcie zatem podziękować za recenzję!
Wrzucamy kolejny bieg – regularność
Jeżeli udało się nam skonfigurować cały Profil, nie możemy zapomnieć o regularnej aktywności. Google docenia firmy, które na bieżąco odpowiadają swoim klientom na zapytania, wiadomości i oceny. Premiuje tych, którzy publikują zdjęcia i aktualności. W końcu dostrzega, że dbacie o aktualizowanie godzin otwarcia i informujecie o dniach zamkniętych (np. świętach). Ten system został skonstruowany tak, żeby wyżej w rankingu pokazywać przedsiębiorstwa dbające o dobrą komunikację z klientami.
Czy klienci z tego korzystają?
Trudno byłoby pracować nad reklamą gdybyśmy nie mieli narzędzi do weryfikacji skuteczności tego co robimy. Nie inaczej jest w tym przypadku! W panelu do zarządzania Profilem (po wpisaniu “moja firma” w wyszukiwarce) zobaczymy ikonę podpisaną “Skuteczność”. Po kliknięciu otrzymamy dostęp do okna ze statystykami. Warto szczegółów przejrzeć wszystkie zakładki:
Przegląd
Wykres interakcji daje świetny pogląd na to w jakich okresach nasza wizytówka cieszyła się największym zainteresowaniem, kiedy najwięcej osób aktywnie skorzystało z zawartych w niej informacji. Zobaczymy też liczbę użytkowników, którzy w danym okresie (przedziały czasowe można zmieniać) w ogóle zobaczyli nasz Profil. Najciekawsza być może informacja jest zlokalizowana na liście “Zestawienie wyszukiwania”. Są tam hasła, jakie zaprowadziły użytkowników do wizytówki. Przeanalizujcie je dokładnie, żeby dowiedzieć się jak firma jest postrzegana przez Google (np. będzie tam nazwisko terapeuty). Zobaczycie jakich usług najczęściej poszukują klienci w Waszej okolicy (np. terapia logopedyczna) oraz gdzie spodziewają się je znaleźć (np. psycholog Koszalin). Może to być cenna wskazówka jak jeszcze lepiej sformułować ofertę, która będzie najbardziej atrakcyjna na lokalnym rynku.
Połączenia
Nic innego jak liczba wykonanych połączeń, które zapoczątkowano przez kliknięcie odpowiedniego przycisku na wizytówce.
Wiadomości
Google pokaże jak często spływają wiadomości od klientów za pośrednictwem profilu oraz jak na nie odpowiadacie. Pamiętajcie o regularności, która jest zliczana!
Rezerwacje
Jeżeli korzystacie z jakiegoś elektronicznego systemu rezerwacji, możecie go podłączyć do wizytówki, która uwzględni to w statystykach.
Trasa
Kiedyś Google pokazywał statystykę na temat najczęściej poszukiwanych tras. Obecnie jest to tylko suma interakcji.
Kliknięcia w witrynie
Ta zakładka pokaże ile osób przeniosło się na Waszą firmową stronę www.
Podsumowanie
Pierwszym krokiem do skutecznej wizytówki jest jej założenie, drugim wypełnienie maksymalnie po brzegi informacjami, trzecim regularne aktualizowanie. Trudno być mistrzem we wszystkim i zadbać o każdy detal z precyzją agencji reklamowej, ale kilkadziesiąt minut przy komputerze może naprawdę zdziałać cuda w zakresie popularności gabinetu czy poradni. Warto to zrobić, zwłaszcza że większość pracy wykonuje się raz i potem spokojnie obserwuje efekty, które są mierzalne dzięki modułowi statystyk.
Darmowa strona www
Gotowy Profil Firmy potrafi sam zamienić się w osobną stronę www z własnym adresem. System sam zbuduje nam prosty wygląd i zamieści tam podane treści – ofertę, newsy, dane kontaktowe i zdjęcia. To zaledwie kilka kliknięć, o czym napiszę już niebawem w kolejnym wpisie 🙂
W dniu publikacji wpisu Google był w procesie wycofywania z oferty możliwości szybkiego tworzenia strony www do profilu firmy, ale dla części użytkowników ciągle było to dostępne. Obecnie ta funkcja zupełnie zniknęła.